La capitolul vânzări de autoturisme noi, inregistrate pe piata din România, datele statistice arata o prabusire spectaculoasa. Raportate la valorile anului 2009, vânzările din 2010 au scăzut cu 57,9 %. Aceasta scadere dramatica catalogheaza tara noastra drept tara cu cea mai ampla evolutie negativa a vanzarilor auto dintre toate tarile Uniunii Europene.
Ca să înţelegem exact cât de mare este scăderea suferita de piaţa locală auto vom compara datele pentru perioada ianuarie-aprilie 2007 cu perioada similară a anului curent. Daca in 2007 vânzările maşinilor noi în România reprezentau 82.701 unităţi, in 2010, pe piaţa locală s-au vândut numai 17.694 autoturisme noi. Diferenta dintre cele doua cifre constituie pierderile din vanzari suferite de importatorii auto romani, pierderi care la nivelul intregii piete ating valori considerabile.
In incercarea de a genera achizitionarea de masini, dealerii au introdus numeroase oferte si reduceri pe baza Programului Rabla, acceptand pana la 3 vouchere pentru cumpararea unui autoturism. Acest program a luat amploare inca de la inceputul anului trecut iar autorităţile au fost nevoite să suplimenteze în repetate rânduri numărul cupoanelor.
Initial dealerii au fost incercati de o nesperată stare de optimism crezand ca atat vanzarile cat si profiturile inregistrate se vor redresa, insa, în realitate estimarile iniţiale privind rezultatele care se doreau a fi obtinute nu s-au confirmat.
Rezultatul concret si favorabil al Programului Rabla este cel ecologic datorat scoaterii din uz a 110.000 de autoturime vechi de peste 10 ani. Astfel cu voucherele rezultate au fost achizitionate 4.355 de maşini, din care 2.773 sunt de producţie autohtonă. La acestea, se adaugă încă 10.000 care au în curs formalităţile de achiziţionare prin intermediul acestui program.
In ciuda incercarilor considerabile depuse de catre autoritati, dar si de catre dealeri cu scopul de a stimula vanzarile de masini noi, acestea sunt intr-o continua scadere. Anul precedent constituind un real esec financiar pentru marii producători prezenţi pe piaţa din Romania. Renault, Volkswagen, Opel, Ford sau Skoda au trecut de la castiguri record, evidentiate de bilanţurile anuale din 2006-2008, la pierderi neasteptat de mari. Astfel, daca la finele lui 2008 producatorii auto se intreceau pentru alcatuirea unui stoc cat mai mare pentru anul urmator, criza i-a determinat sa treaca la gasirea de soluţii urgente care sa stimuleze consumul si epuizarea stocurile supradimensionate.
Datele statistice arata ca in 2007, pe piata din România, Renault detinea pozitia de leader la capitolul importatori, vanzand 29.388 unităţi. Însa, in prima jumatate a anului 2010, a reusit sa vanda doar 2.046 autoturisme, aflandu-se în scădere cu 48,93% faţă de perioada similară din 2009. Volkswagen comercializa în 2007 mai mult de 23.000 de maşini pe piata noastra locala, dar in primele cinci luni din acest an a vandut doar 2.533 unităţi. Ford avea în 2007 circa 5,5% din piaţa locală cu 17.338 autoturisme vândute, insa in prima jumatate din 2010 a vandut doar 2.009 unităţi.
Comparand vanzarile de autoturisme din anul 2010 cu cele din 2009 obtinem o scadere substantiala de 41,4 %. Firmele auto de lux sunt singurele care reusesc sa inregistreze profit in ultimii ani pe piata din Romania, Ferrari epuizand cotele alocate de catre producator, iar Porsche marindu-si perioada pentru listele de asteptare. Anul trecut Ferrari a vândut in Romania cu 180% mai mult decat in 2009 iar Porsche s-a mentinut la valorile anului precedent.